vara bungas: Nejauši uzdūros pietiek.com uz VB ieraksta “Pa punktiem” pārpublikāciju. Ok, nav iebildumu. Pievienotā vērtība pietiek.com ierakstam ir tā, ka komentāros pirmo reizi ieraudzīju izvērstu, paplašinātos teikumos anti-OMD manifestu, ko atstājis kāds “Pelēcis”. Well, well, well… iepazīsimies, tad preparēsim ar fact check un būs arī konkurss (par to zemāk)
“Pelēcis” raksta:
[..] Pētijums pētījuma pēc,ko noteikti apmaksāja valstis ar OMD. Piekrītu komandierim Graubem,ka OMD nedos neko.
Un pats pētījums jau parāda, ka Latvijas variants viņiem nepatīk. Ja tā nebūtu, netaptu raksta 14.punkts,norādot, ka esošie ZS ir stulbāki par OMD pabijušajiem ([Rezerves karavīru dalība Zemessardzē tiek īpaši veicināta]). Īstenībā viss ir otrādi – ZS ir patrioti,kuri brīvprātīgi apgūst valsts aizsardzību. ZS neviens ar varu nespiež mocīties un tērēt savu brīvo laiku. OMD gadījumā tāpat neviens nemācīsies, meklēs iemeslus nedarīt neko, bojās aprīkojumu utt. Neviens piespiedu darbs nav radījis samērīgu pievienoto vērtību (domāju,ka piespiedu kārtā rekrutētais zemnieka dēls rudenī domās par ražas novākšanu, nevis par skraidīšanu pa dubļiem,jo raža dod peļņu, piespiedu skriešana rada riebumu pret valsti).
Nevienā valstī nav šāds nacionālais sastāvs ar šādiem nacionālajiem un patriotiskajiem uzskatiem. Nav dzirdēts,ka Ziemeļvalstīs gandrīz puse valsts pilsoņu, kuri pakļauti OMD, ir cittautieši, kuri principa pēc nelieto valsts valodu un atbalsta iespējamā agresora realizēto politiku.
Un par izmaksām. Nevaram nodrošināt ZS ar visu nepieciešamo. OMD sadzīves apstākļi un ekipējums būs jānodrošina no naudas, kuras jau nav ZS darbības nodrošināšanai.
Vēl par pētījumu:
[11. Rezerves karavīri vecumā no 25 līdz 35 gadiem tiek norīkoti teritoriālai aizsardzībai.] Interesanti no kā un kad kāds aizsargās vietējo teritoriju .Ja kaimiņvalstij vajag 36 st. (man jau liekas,ka pa ilgu), lai okupētu valsti, tad šāda punkta realizēšana pat teorētiski nav iespējama (apziņošana, pulcēšanās, ekipējuma saņemšana un beigu beigās došanās uz dislokācijas vietu, haosa pārvarēšana, saprāšana kurš ir kurš, utt.).
[8. OMD cikla beigās (pēdējos 2-3 mēnešos OMD) karavīri darbojas realistiskos kaujas apstākļos, vienības sastāvā]. Tas vien norāda,ka OMD ir problēmas visās valstīs, kur tāda eksistē un apmācība nekam neder. Mums ZS (brīvprātīgie) darbojas kaujas situācijās, OMD mācās tikai teoriju, ierindas mācību un iespējams arī pašaut.
Un vēl secinājums – [Ziemeļvalstīs sievietēm jādod tiesības uz militāro apmācību] (mums sievietes dien NBS un ZS), speciāli jāizceļ IT speciālisti (mums jau tas izpaužas ZS kiberdrošībniekos), instruktoru apmācībā pastāv PSRS karjera, kad seržantus apmācīja speciālā ūčebkā no pašu OMD vidus (mums nevar kļūt par instruktoru nepabijis Alūksnē).
Secinājums – pētījums vairāk izceļ citās valstīs pastāvošās problēmas, uz kuru fona Latvija neizskatās tik slikti. [..]
VB: Pēc dažām pazīmēm var secināt, ka rakstītājam militārā tēma nav sveša, iespējams ir/bija saistīts ar AM vai NBS.
1. Pelēcis: “[..]Piekrītu komandierim Graubem,ka OMD nedos neko[..]”
VB: Graube ir piesardzīgāks, lai kāds ir viņa patiesais viedoklis, publiski viņš laipo un nav tik kategorisks: [..] “NBS komandieris atzina, ka obligātais militārais dienests būtu nepieciešams, ja rastos lielāks apdraudējums“[..]
2.Pelēcis: “[..] pats pētījums jau parāda, ka Latvijas variants viņiem nepatīk“[..]
VB: Pieļauju, ka LV variants viņus vispār neinteresē, pētījumā LV nav pieminēta. “[..] The countries studied in this report are Denmark, Finland, Lithuania, Norway, and Sweden.[..]”
3.Pelēcis: “[..] Ja tā nebūtu, netaptu raksta 14.punkts,norādot, ka esošie ZS ir stulbāki par OMD pabijušajiem[..]”
VB: Nekā tamlīdzīga 14. punktā nav. [..] Rezerves karavīru dalība Zemessardzē tiek īpaši veicināta, brīvprātība adekvāti kompensēta. Reservists should be encouraged to join voluntary defence organizations in order to keep up and sharpen their military and other defence-related skills. Voluntary organizations should be organized accordingly in order to provide professional training opportunities to their members. It would be useful if reserve leaders (in particular platoon and company commanders) could periodically call up their troops for voluntary exercises. They should of course be compensated for the costs accrued.[..]
Manuprāt te nav ko vēl paskaidrot.
4.Pelēcis: “[..]OMD gadījumā tāpat neviens nemācīsies, meklēs iemeslus nedarīt neko, bojās aprīkojumu utt. Neviens piespiedu darbs nav radījis samērīgu pievienoto vērtību [..]””
VB: Pētījums un vairāku valstu (arī LT un EE) pieredze rāda tieši pretējo, LT apsver iespēju veikt ne tikai izlases iesaukumu , bet padarīt to par vispārēju un pa īstam obligātu. Sliktu pieredzi diez vai šādi padziļinātu. Vēl vairāk: [..] Almost a half of conscripts in Lithuania are willing to stay in the military after completing their mandatory service, the Ministry of National Defence says[..]“. Tas noteikti tādēļ, ka OMD laikā vergi visu tehniku nepaspēja salauzt 🙂
5.Pelēcis: “[..] Nevienā valstī nav šāds nacionālais sastāvs ar šādiem nacionālajiem un patriotiskajiem uzskatiem. [..]
VB: EE etniskais stāvoklis nav diez ko atšķirīgs no LV. EE OMD iesauc pilsoņus, kuriem tas ir pienākums, LT uz OMD stāv rinda ar brīvprātīgajiem pilsoņiem un nevienu spiestā kārtā pagaidām nav jāiesauc. Patriotisms LV ir gandrīz eksporta prece, to nav jāpierāda. Kur problēma?
6. Pelēcis: “[..] Nevaram nodrošināt ZS ar visu nepieciešamo.[..]”
VB: Nevaram. Piekrītu. Tas ir arguments pret OMD?
7.Pelēcis: “[..] Interesanti no kā un kad kāds aizsargās vietējo teritoriju .Ja kaimiņvalstij vajag 36 st. (man jau liekas,ka pa ilgu), lai okupētu valsti, tad šāda punkta realizēšana pat teorētiski nav iespējama[..]”
VB: Izplatīta kļūda rēķināt mobilizācijas sākumu no pirmā šāviena. Mobilizāciju izlsudina balstoties uz izlūkošanas datiem apdraudējuma perioda pirms pirmā šāviena, jo labāka izlūkošana, jo vairāk laika mobilizācijai. Mums ir laba izlūkošana. EE kurai nav tik laba militārā izlūkošana trenējas sasaukt rezerves karavīrus (pat ne zemessargus) 24 stundu (!) laikā.
8.Pelēcis: “[..] Mums ZS (brīvprātīgie) darbojas kaujas situācijās, OMD mācās tikai teoriju, ierindas mācību un iespējams arī pašaut.[..]”
VB: LT OMD karavīri pirms demobilizācijas piedalās kopējās mācībās ar PL profiem “Lithuanian recruits and Polish rotational troops who arrived in Lithuania earlier this month for training completed an exercise in a training ground in Pabradė on Thursday and Friday.[..]” Vai tad mūsējie būtu sliktāki? Ar ko nodarbojas EE OMD par to šeit (tur ne tikai teorija). Pieņemsim ZS tiešām ir apmācīti 8 000 zemessargu to skaits +- ir stabils visu laiku, EE gadā 240 dienās apmāca 3200 OMD un drīz apmācīs 4000. Gadā! Savukārt 240 apmācību dienas (8 mēnešus) vidējais LV zemessargs savāks 10 gados.
9.Pelēcis: [..]Secinājums – pētījums vairāk izceļ citās valstīs pastāvošās problēmas, uz kuru fona Latvija neizskatās tik slikti[..]
VB: Secinājums: Pelēcis pētījumu nav lasījis. LV ir palikusi vienīgā valsts Baltijas jūras reģionā, kura nav atjaunojusi vai neplāno atjaunot OMD. Vai nu mēs esam militārās stratēģijas ģēniji vai visapkārt mums dzīvo idioti.
UZMANĪBU! KONKURSS! BALVA NO VB VISMAZ 20 EURO VĒRTĪBĀ!
Uzdevums: Izmantojot Google vai citus tīmekļa meklētājus atrast informāciju par valsti, kuras aizsardzības spēkus varētu aprakstīt pēc šādām pazīmēm:
- Sauszemes spēkos nav nevienas vismaz par 70% nokomplektētas regulārā karaspēka (PD un/vai OMD) vienības vismaz vienas kājnieku brigādes vai viena pulka lielumā;
- Ir valdības kontrolē ir paramilitārās vienības kurās kopā piedalās mazāk par 0,5% no valsts iedzīvotāju skaita;
- Latvijas NBS konkursa ietvaros netiek apskatīti.
Atbildes: Pietiek ar valsts nosaukumu un hipersaitēm uz avotiem
Termiņi: Lai nebūtu steigas – klusuma periods līdz 1.decembrim ieskaitot. 2.decembrī var sākt sūtīt atbildes līdz 5.decembrim ieskaitot. Uz e-pastu varabungas@yahoo.com
Vērtēšana: Tas ir saprotams, ka 1:1 atbilstības pazīmēm var nebūt, tomēr , kura valsts būtu vistuvāk šai formulai? Personīgās domas tiks uzskatītas par priekšrocību uzvarētāja noteikšanā.
Nu, es jau domāju sākt minēt vai tik Pelēcis nav Lieliskais KLM_222 vai kā tur viņu 😀 !
Nu, jāgūglē nabagmājas military ar lielu militia/national guard saimi.
Veiksmi!
Lielu?
Nu, uz papīra pret regulāro karaspēku mūsu ZS ir liela organizācija 😀 !
apskatījos, klms mainījis image un twitterī zākā puaro 🙂
Ir čupa ar valstīm, kam vispār nav armijas un ir tikai paramilitārie spēki. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_without_armed_forces
Zinu bet tie ir protektorāti. Neatbilst modelim.
Būtu japalūdz norādi uz orgināltekstu,no Pelēča kunga,ja Pietiek com ir tāda atklatās demokrātijas citadele,būtu godīgi ja ļautu laudīm aplūkot medaļu no abām pusēm.
VB varētu pielikt šilti ka atsauce uz mat obligāta pie pārpublikacijas.
Domāju šī brīža situacijā ,kad mums vajadzīgi durkļi un ņemt īsti nav kur,tikai sabotoeri varētu ieteikt turēt veco kursu BS attīstībā un būt pret OMD,nepiedāvājot līdzīgas kapacitates un kvalitātes alternatīvu.
Times un The economist labi raksti* šodien) par Baltiju un mums drošības jomā.
Raksta apakšā saite uz VB ir (vismaz tagad ir, par to, kas bija iepriekš nezinu)
Pieņemta. Iespējams nepamanīju. Jebkurā gadījumā krenķu nav.
“Mums ir laba izlūkošana.”-VB. Kas tas paspruka?
Viss pareizi. Pamanīt kustības spējam. Problēma ir ar info realizāciju bet tā nav izlūku bet politiķu atbildība.
šeit tomēr ir problēma. Ok kustības pamanīs, ziņos kur pienākas. Un tad sāksies konsultācijas un triperēšanās. Šinī punktā visas laicīgās pamanīšanas tiek nolaistas podā un aktualizējas jautājums “cik h no pirmā šāviena var savākties vienības darbībai”.
Nē, nu ir mūsu valstī problēmas, bet ceru, ka uz morgu vēl pāragri. Citādi nebūtu jēgas VB putot un rakstīt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_military_and_paramilitary_personnel
ja aplūkojam so un salīdzinam sevi ar valstīm kur ir konflikti-redzam mūsu disproporciju milzīgo,tāds neobjektīvs nepieciešamo durkļu skaita radītajs x stundā,šobrīd izskatamies miermīlīgi pēc vella un kur paņemt vidējo 6x kāpinājumu x stundai xvz>)
Es pats pagaidām nezinu atbildi, bet mērķis ir atrast valsti, kurai uzdevumā noteiktais modelis piestāvētu visvairāk. Tad skatīsimies kādēļ tāds ir izvēlēts.
to pelēci nemaz nebija vērts atreferēt 😉 neviena konkrēta fakta- ūdens 😉
interesētu konkrēti skaitļi par cik omd bataljons ir dārgāks par pmd. Visam taču būtu jābūt vienādi- ar lielu omd priekšrocību algas ziņā.
Iespējams ilūzija par pmd lētumu saistās ar faktu – ka mums nav pilnībā nokomplektēts pmd bataljoni un tad izmaksas ir 50-70% (atkarībā no reālā nokomplektējuma) un omd izmaksas rēķina no pilna komplekta.
Citu nav, neviens nevēlas atklāti diskutēt,atradīsi vai uzrakstīsi labāku anti-OMD manifestu, apspriedīsim. Es jau sāku domāt vai nevajadzētu treniņa nolūkā uztaisīt prāta vētru kādēļ OMD ir kaitīgs 🙂 Noslepenojot rezultātus, protams:)
sačakarēt un nomuļļāt var jebko- gan OMD, gan ZS. OMD nav ideāls tāpat kā ZS. varbūt patiesība ir kkur pa vidu- BMD. bet arī ne tā, ka apmāca OMD cilvēku, kurš vēlāk notinās uz ārzemēm vai ir nelojāls šai valstij, vai ir puskroplis, jo med. komisijai ir po.uj, galvenais izpildīt plānu.
omd pozitīvi, ka iemaņas ir grūti nodzert un arī pēc 10 gadiem cilvēks būs ar pamatzināšanām šajā jomā. gribētu redzēt kkādu modeli: privilēģijas pret pienākums… no abām pusēm (gan valsts, gan pilsoņa)!!!
Tieši tā nomuļļāt var jebko, demokrātiju jau gandrīz nomuļļājām 🙂
OMD ir labs ar to, ka ļauj īsā laikā (desmitgadēs) izveidot biezu rezerves karavīru slāni no kuriem varēs daļu (ne visus) izmantot kara laikā. Jo biezāks rezerves slānis, jo vieglāks NBS uzdevums pie mobilizācijas. Ja aprēķināts, ka kara laikā vajadzēs mobilizēt 10 000 karavīrus, tad sagatavojot tieši 10 000, valsts aizsardzība būs lielos mīnusos. Jāgatavo 100 000, lai iegūtu 10 000. Karavīru LV vajag daudz, jo mehanizācija un automatizācija ir zema, uguns jauda arī. Pretiniekus ko var iznīcināt ar vienu augstas precizitātes raķeti, būs jācenšas iznīcināt ar tūkstošiem patšauteņu šāvieniem.
alternatīva nav uzturēt 10-15k profesionālas armijas nekā apmācīt 50-100k omd? tas, ka tagad nav 10k profesionāļu ir tas pats kā, ka mums nav arī 50k omd apmācīti. uzturot 10-15k profesionāļu, tāpat notiek kkāda kadru mainība un aizgājušie varētu būt kā omd apmācītie, tikai labāki.
1.Valsts aizsardzība nav tikai profesionāļu pienākums un atbildība.
2. Profesionāļu sniegums bieži nav adekvāts ieguldījumiem un sabiedrības ekspektācijām, jo karavīra profesijas izvēle nav atliktais nāvessods. Visādi gadās.
3. Abām sistēmām PD un OMD ir savas priekšrocības un trūkumi, tādēļ spēks kombinācijā
pareizini AM budžetu 3x un būs 15k professionāļu
Latvijā vajadzīgi pastāvīgi 10-15 tūkst. PMD un OMD, un vēl 50 tūkst. rezerves karavīru.
3x nē, bet nākamgad salīdzinot ar krīzes laiku, 2x varētu arī sanākt!
galvenais šiltīti pie vārtiem pieskrūvēt un prezentācijā kastīti uzzīmēt “mehanizēto kājnieku brigāde”. Kara nebūs, neviens neuzzinās.
+100
tās lielās papildu izmaksas laikam rastos no adekvātas rezervju apmācības pēc omd. tagad cik tur to rezervi apmāca/ ierodas uz mācībām – pagājušgad bija 59 gab.? šogad vairāk?
a pēc omd uz rezerves mācībām ierastos bataljoni normālā 70% nokomplektējumā- tā teikt izmaksas 10kāršojas 😉
Šogad 176, ja nemaldos.
Maldos, vēl mazāk 168
http://www.sargs.lv/Zinas/Dienesta_gaita/2016/11/21-01.aspx#lastcomment
šādā tempā iecerēto apmācīto rezervi 3000 karavīru apmērā nesasniegt 😉
bet tam ir arī labā puse- iztrūkstot karavīriem- vairāk sāks domāt , kur tos dabūs.
Jau sāka: jaunsargam būs “speckurss” pēc kura viņš kļūs par rezerves karavīru, pilsonim , kuram patriotisms pamodies vēlāk, būs brīvprātīgais 24 dienu erzac karavīra pamatkurss. Skat.šeit. Kantoris strādā, galvas kūp, atskaites pildās.
plāna ”esamība” ir laba lieta- atliek tikai to vēl notestēt praksē 😉 cik izies to speciālo kursu?
nākošais.
pmd papildinājums- šķiet, ka nesavāca šogad plānoto skaitu- būs jādomā ko vēl izdarīt- lai dabūtu.
Gudros gudros velosipēdu pa jaunu- galvas nenormāli kūpēs un sviedri līs- un beigās pie kārtējā nelabvēlīgā rezultāta izdomās ka nav ko izdomāt jaunu riteni un paņems tādu pašu kā kaimiņam. 😉
Nezinu vai konkurss ir īsti korekts, jo, piemēram, Norvēģijai ir viena brigāde (tikai!), bet 5 mlj + iedzīvotāju un GDP uz 1 iedzīvotāju 5 reizes lielāks…
Viss ir Ok, meklējam tuvāko atbilstību analizējam savu situāciju pret to, ko atradām. Tad sapratīsim, kādiem jābūt, lai būtu tādi kādi esam.
Vēl ir protams jautājums ar 70% nokomplektētas. Nokomplektētas kam? Par piemēru Latvijas NBS var nosūtīt misijā vienu rotu (kur mēs tur tagad “dežūrējam”?) uz 6 mēnešiem, pēc tam citu atkal uz 6 mēnešiem. Cik var nosūtīt Jaunzēlandes armija, kur skaitās viena brigāde uz 4 mlj + iedzīvotāju? Savukārt, ja uzdevums ir pašaizsardzība 48 h laikā, kā tad izskatās. Vai kritiskā situācijā Latvijas NBS spējas arī ir tikai 1 rota? A Jaunzēlandes armija kā izskatīsies…
tie 70% lai nebūtu strīda kā LV “brigāde ir! brigādes nav!” Pieņemot ka klasiskais infantry brigādes sastāvs ir 3K-4K, tad 2K+ būtu Ok rādītājs. Tālāk tu runā par kaujas gatavību, tas ir cits jautājums. Neviena armija visu laiku neatrodas paaugstinātā vai pilnā kaujas gatavībā, to nosaka citi apstākļi uz to var neiespringt.
Ir tāda lieta kā spēku nomaiņa un rotācija. Ja apsardzes postenī tev paredzēti 2 cilvēki, tad 24 h dežuras nodrošināšanai vajag 8 cilvēkus (jo kāds saslimst, kāds atvaļinājumos jālaiž, mācības arī vajadzīgas).
Armijai pamatā eksistē 3 posmi: karadarbība vai kaujas dežūra, atpūta, treniņi.
Tātad piem. mums vajag lai viena rota ir Afganistānā. Pusgadu viņi tur ņemas. Tad ir pusgads nosacītai atpūtai, kad cilvēkus vajag palaist atvaļinājumos (ne jau visiem pusgadu, bet pa daļām), kāds atvaļinās pavisam, kāds jauniņais atnāk klāt, notiek speciālistu individuālie vai mazo grupu kursi (valodas, štāba darbinieku, snaiperu, mediķu utt.). Tad seko intensīvo treniņu pusgads, kas vienība maksimāli nokomplektēta veic kopīgos treniņus no nodaļas līdz augstākam visu NBS mācībām (vai pat ar kaimiņiem) noslēguma posmā. Uz posma beigām vienība sasniedz maksimālo gatavību. Tad rota vai nu brauc uz Afganistānu nākošajā rotācijā vai atrodas kaujas dežūrā uz vietas. Treniņu intensitāte mazāka, uzsvars uz gatavību. Viņi 100% 24 h kazarmā nesēž. Arī šeit ir 1/4 princips. Uz vietas pastāvīgā gatavībā ir viena rota. Cita rota trenējas, cita atpūšas.
Tātad ja Tev vajag, lai 24h režīmā Latvijā būtu gatavībā viena rota, mums ir vajadzīga viena brigāde, kura nepiedalās misijās.
Tad vajadzīgi DEFCON līmeņi, lai atkarībā no apdraudējuma varētu dabūt gatavībā visu brigādi.
ja man ir vads es rēķinos ar 30 karavīriem. ja man ir bataljons es rēķinātos ar vismaz 500. ko viņiem darīt tad kad viņi man būs- noteikti lietderīgu darāmo atrastu 😉
kā mums salīdzināt, kas mums izmaksā lētāk? pustukš PMD bataljons vai pilns OMD bataljons, kuru ”neviens” negrib taisīt. Es apgalvoju, ka omd nevar būt dārgāks par pmd un ne tikai nevar būt dārgāks, bet ir pat krietni lētāks, ja salīdzina viens PMD gadā izmaksā tik, bet 1 omd izmaksā tik.
OMD biežāk par PD taisa sūdus, lauž kājas, izdara pašnāvības, pārkāpj likumu. Tas traucē meditēt.
+
ja PD salauž kāju, tad sabiedrība +/- neitrāla, “pats parakstījās”. Bet, ja OMD salauzīs – UUUUUUU būs brēka, raudošā māte tuvplānā, NBS komandierim ar ministru jātaisnojas, demisijas prasības no opozīcijas … un reitingu kritums ministram, viņa politiskam spēkam un valdībai kopumā. Reitingu kritums nozīmē arī naudas plūsmas mazināšanos no sponsoriem, kas vēl vairāk mazina iespējas reitingus labot.
Tad vēl OMD sūdzēsies mammai un Facebookam (ar un bez pamata) par bargo seržantu, zābakiem, kas ūdeni laiž cauri, negaršīgu putru utt. Sekas tās pašas.
Tāpēc jābūt visām partijām, arī opozīcijā esošajām, tādām, kurām valsts pirmajā vietā, tad vienalga.
Bet tā nav, pagaidām.
tīrs pārspīlējums!
tuvāk pie zemes! kolektīvā visas problēmas var atrisināt. reizē arī pavingrot, sagatavot fizisko formu, kamēr risina… protams, bez vardarbības!
Var, bet politiķi vērtē riskus un ieguvumus. Riski ir, ieguvumus neredz. Tad kāpēc jāiespringst?
Papua-Jaungvinejai ir 2 zemas kvalitātes nekam nederīgi vieglie kājnieku bataljoni (1 check) un neliela paramilitārtā policija, ko izmanto, lai apkarotu vietējos nemierniekus, pamatā izvarojot to sievietes un spīdzinot bērnus (2 check). Nav Latvijas BS (3 check). https://en.wikipedia.org/wiki/Papua_New_Guinea_Defence_Force un https://www.hrw.org/world-report/2014/country-chapters/papua-new-guinea
pa agru izšauts, bet ok skatīsim arī šo decembrī
Haha, vecīt, bišku par skarbu par to check sieviešu un bērnu izvarošanā 😀 !
Latvija tomēr nav Papua-Jaungvineja attiecībā uz dzīvniecisko instiktu apmierināšanu netiklā formā.
Viņš to arī nepagalvoja, mieru, tikai mieru, un kandidātus salīdzināšanai.
Kā jau VB piezīmēja, nevelku paralēles ar ZS, bet gan norādu uz manis izvēlēto valsti, kas atbilst konkursa noteikumiem. Starp citu, Papua-Jaungvinejas bēdīgi slavenos paramilitāros spēkus dēvē par ‘Mobile Squads’.
Kas vēl jāatzīmē, PJG nelepojas ar saviem BS un necenšas pierādīt, ka tas ir labs modelis. Vienkārši PJG ir caurkritusi valsts (failed state) un viņiem ir tas, kas nu ir – pāris nožēlojami bataljoni un rīkļurāvēju banda.
Esmu pārliecināts, ka mūsu situācija nav tik bēdīga – esam pastāvētspējīga valsts, mūsu pāris bataljoni ir augsti profesionāli (bez ironijas) un ZS nav izvarotāju banda. Vienkārši nepieciešami līdzekļi un tautas principiāls atbalsts, lai to daudzkāršotu un uzlabotu.
Skatīsim arī to PJG. Mērķis saprast, kam vēl pasaulē atbilst NBS modelis.
Ja salīdzina OMD, ZS un PD kareivi, tad viennozīmīgi lētāks ir OMD kareivis.
PD ir pilnīgi cits profesionālo līmeni, tāpēc efektivītāte palielina lietderīgumu.
ZS (ir protams izņēmumi, manuprāt ~ 10%) viennozīmīgi paspēlētu OMD…(Jaunāks, teorētiski sportiskāks, lētāks, mēneša laikā profesionālāks, ātrākas reaģēšanas spējas, utt…)
Un te rodas jautājums, vai jau 2010.gadā lietderīgāk nebija atjaunot OMD?
OMD karavīrs pie visa sportiskuma, jaunības utt vidēji ņemot zaudē motivācijā, miera laikā tam ir zemāka morāle. Tomēr reāla apdraudējuma laikā daudzi šķietamie OMD “pofigisti” demonstrēs augstāku morali kā daudzi superpuper profesionāļi vai zs megapatrioti 🙂 un ja vēl būs iemaņas iegūtas, tad tas būs labākais karavīrs. Tā no visiem trim groziem veidosies kaujasspējīga armija.
nu vēl ir jautājums par spiestā kārtā iesauktiem krievu valodīgajiem (kuri ar būtu jāsauc OMD)…..kas ar viņiem notiktu kara gadījumā?? Vismaz par ZS varam būt daudz maz droši, ka vairākums ir lojāli Latvijas republikai.
Zinu, ka nevietā, bet vai ir kādam domā kā var aizbāz šādu caurumu, kas radies 3 minūšu laikā, ja nav lielas rezerves radīšanas institūcijas, jeb obligātā dienesta. “Shortly before dawn on the morning of July 11, 2014, elements of Ukraine’s 24th Mechanized Brigade met a catastrophic end near the Ukrainian border town of Zelenopillya. After a mass rocket artillery barrage lasting just three minutes, the combat power of two battalions of the 24th Mechanized Brigade was gone. What remained was a devastated landscape, burning vehicles and equipment, 30 dead and 90 wounded.
According to multiple accounts, the Ukrainians were on the receiving end of a new and dangerous Russian weapon: the 122-mm Tornado Multiple Launch Rocket System (MLRS). Capable of covering a wide fire area with a deadly combination of Dual-Purpose Improved Conventional Munitions (DPICMs), scatter mines and thermobaric warheads, the attack had not only destroyed the combat power of the Ukrainian forces, it offered a glimpse into the changing nature of Land Warfare in Europe. The battlefield was becoming deadlier.” Avots tālākai lasīšanai: http://cepa.org/briefs/land-warfare-in-Europe.
Latvijā lēnām tiek apkarota 5-tā panta sekta un meklēti 2%, lai sastutētu milzīgo caurumu NBS spēju iztrūkumā, bet peronāla problēmas tas neatrisinās. Anti-OMD sektanti joprojām ir spēcīgi un turpina graut Latvijas izredzes izveidot efektīvas un mazai valstij atbilstošas pašaizsardzības.
Raudāšana pierima, cēlās patriotisma vilnis. Lietuviešu eksperts skaidro ieguvumus no obligātā dienesta
http://www.la.lv/raudasana-pierima-celas-patriotisma-vilnis-lietuviesu-eksperts-skaidro-ieguvumus-no-obligata-dienesta/
Pirms nepilniem diviem gadiem Lietuvas armijas komandiera pienākumus uzņēmās ģenerālis Jons Vitauts Žuks. Pēc viņa domām, Lietuvas armija tolaik bija fikcija, armija bez kareivjiem. Nosauca precīzus skaitļus, par cik procentiem nokomplektēti bataljoni. Atklājās, ka tikai par 30% un pat 15%. Secinājums – karalis ir kails, armija mums ir uz papīra. Lietuvas vadība, prezidente to dzirdēja, sākās diskusija.
Aizsardzības ministrs Jozs Oleks (kura vadībā 2007. gadā atcēla obligāto dienēšanu) iebilda, ka neko nevajag mainīt.
Kritiskā brīdī savākšot rezerves papildinājumu, bataljoni būšot kaujasspējīgāki. Tomēr bija problēma, ka arī rezervistu nav pietiekami, lai armija būtu skaitliski pilnā sastāvā.
Iedomājies brēku Latvijas medijos, ja NBS komandieris ko tādu pasaka.
Kad NBS beidzot būs šāds komandieris, valdība un prezidents, VB izvērtēs iespēju klapēt VB bodi ciet.
“Jaunieši piepeši izjuta, ka viņiem ir pienākumi pret valsti. Par ko tik brīdināja – ja sūtīs dienēt, visi aizmukšot uz ārzemēm, ar steigu precēšoties utt. Tomēr liela nozīme bija presei, kas ieņēma patriotisku pozīciju. Avīzēs noraidīja gan šos argumentus, gan kaunināja deviņpadsmitgadīgos, kuri čīkstēja, ka deviņu mēnešu dienests viņiem sabojāšot visu nākotnes karjeru. Tas iedarbojās, raudāšana pierima. Toties cēlās patriotisma vilnis, ko juta gan armijā, gan tautā. Vecie vīri, kas sūdzējās, kam gan der mūsdienu ļenganā jaunatne, kas atpūšas uz dīvāna un pie datora, pēc pirmā iesaukuma mainīja domas.
Ja kādu interesē OMD – antimanifestācijas, tad labas un pamatotas meklējamas starp Saeimas deputātu debatēm :). Atceros kā deputāts Māris Vītols kūdīja studentus; bija arī studentu protesti un piketi, un cīņa starp deputātiem (Vītols pret Tabūnu) sporta laukumā, kur nosacīti sacentās dienējušie un nedienējušie. Un tālāk “panesās” citas grupas – ja studentiem nav jādien, tad kāpēc jādien X grupai, Y grupai…un vēlāk uz šī slavas viļņa Vītols kļuva par Izglītības ministru.
http://www.saeima.lv/steno/st_97/st1002.html
2002.gadā viņš runāja šādi:
[..] Un jūs būtu gatavs arī pats tagad iet armijā?
– Tas vecums jau ir pāri, bet es uzskatu, ka ļoti nepieciešams, lai Saeimā tiktu pieņemts mobilizācijas likums, ko Aizsardzības ministrija šobrīd jau gatavo. Likums paredzētu periodisku visu Latvijas stiprā dzimuma pilsoņu apmācību tā, lai, gadiem ejot un mainoties gan bruņojumam, gan ekipējumam, gan apmācības metodēm, bruņotajos spēkos šīs zināšanas tiktu atjaunotas. Domāju, ka daudzi būtu tikai priecīgi un uzskatītu par goda lietu, ja viņiem radītu iespēju reizi piecos vai septiņos gados iziet apmācības, kuras organizētu mūsu bruņotie spēki. Tādā veidā katrs no pilsoņiem būtu sagatavots ar nepieciešamām iemaņām stundai, kad Latvija būtu jāaizstāv. [..]
http://www.kurzemes-vards.lv/lv/laikraksts/numuri/0002/06/21/?p=10
Tātad “periodisku visu Latvijas stiprā dzimuma pilsoņu apmācību” – OMD mazās porcijās izsmērēts mūža garumā. Nu pēc 15 gadiem šķiet sagaidījām.
Nebūtu tāds optimists, jēga šādai 24d opcijai ir 0. Iespējams pat negatīva, ja par šiem 24d rezerves karavīriem aizmirsīs uzreiz pēc kursa beigšanas.
Zemessardzes lielāko vērtību saskatu rakstā “Pa punktiem” https://varabungas.wordpress.com/2016/11/16/pa-punktiem/ no 9.punkta uz augšu, perfekti apraksta zemessardzē to, ko tā savā periodā kā rezerve Latvijā ir perfekti nodrošinājusi.
Piemēram apskatām:
PD rezerves karavīrus, uzskaitīti bet aizmirsti un tagad mēģinot atjaunojot iemaņas nekāda saikne ar vēsturisko kolektīvu, NBS intresē tikai zināšanas…
ZS rezerves karavīri pat nav uzskaitīti, vispār absurds, ja rezerves karavīru iemaņas atjaunošanu nākotnē uztic ZS.
Manuprāt ZS iekļaušana NBS bija tīri saistīta ar cilvēkresursu, daļai zemessargu zemessardze ir 100% iztikas avots, pēc būtības PD, bet zemāka līmeņa
beidzot būsim vienojušies ka OMD ir lētāks, nekā profesionālais dienests?